Nästa generations chefer är redan här för att förändra världen
Författaren David Burstein konstaterar i sin bok ”Fast Future” att Millennials (även kallade Echo Boomers, We Generation med mera – alltså personer födda mellan tidigt 80-tal och tidigt 00-tal) har en hög önskan om att göra världen till en bättre plats. Burstein berättar också att Millennials ser att de behöver förändra världen genom att både bygga nya institutioner samtidigt som de arbetar i och utanför de befintliga.
I senaste numret av tidningen Chef kunde vi läsa om Handelshögskolans nya rektor Lars Strannegård och hans perspektiv på unga. Det han säger bekräftar samma bild ”De unga vill inte bli ledare utifrån hur chefskap definieras i dag: Att du ska bestämma över en viss grupp människor och få ’the corner office’. Om du i stället målar upp ledarskap som en möjlighet att förändra världen är det många som vill göra det.”
Fler författare, forskare och skribenter bekräftar det samma – Millennials är en generation som vill leda, påverka, utveckla och förändra världen till det bättre.
År 2030 kommer den globala arbetsstyrkan till 75 procent bestå av Millennials. Redan om fyra år spås de vara 50 procent av den globala arbetsstyrkan. Det betyder att en stor andel av världens chefer kommer att var födda under just 80- och 90- talet. Vad innebär det för svenska företag? Och vilka ändringar kan vi komma att se? Vad kommer prägla ledarskapet år 2030? Kanske är det inom dessa områden vi kommer att se en förflyttning:
- I undersökningen av A Great Place to Work från 2014 säger personer under 25 år att det viktigaste på arbetsplatsen är ”Att ledningen agerar ärligt och etiskt” samt att de har möjlighet att utvecklas och får resurser.
- I en av Universums globala undersökningar bland studenter konstaterar de att 85 procent anser att jobbet är mer än ett sätt att tjäna pengar. Det är en del av vem de är. Jobbet bör representera vem de är och de vill ha svar på frågan ”Varför”. Arbetet ses inte längre som en plikt utan ett kall, konstaterar trendspanaren Peter Siljerud.
- 15 000 högskolestudenter tillfrågades om arbetslivet och i den undersökningen såg man att även om lönen var hösta prio i valet av arbete så kunde närmre 60 procent acceptera en 15-procentig löneminskning för att få arbeta i ett företag med bra värderingar, ledarskap och kultur.
- I en Novus-undersökning gjord av TCO hos personer under 35 år, ser de att nästan 50 procent anser att en tredje öronmärkt månad är viktig för jämställdheten. Jämfört med de över 35 år, där bara 35 procent anser att det är viktig.
- I en undersökning från Deloitte ser man att hela 78 procent av Millennials påverkas av hur innovativt ett företag är när man bestämmer sig för att arbeta där. Och de anser också att företagen kan göra mer för att hjälpa samhället.
- I Future Workplace undersökning ser de att 90 procent av Millennials räknar med att stanna på ett jobb mindre än tre år.
- Deloittes undersökning visade också att 92 procent av Millennials anser att ett företags framgång ska mätas på mer än bara vinst.
Fortsätter det så här är chansen stor att vi ser ett ledarskap och också företag som präglas av just dessa faktorer. Jag håller med Strannegård om att fler visar en vilja att göra något större än att bara försörja sig. Frågor om miljö, jämställdhet, socialt ansvar, etik och företagens transparens växer sig större för var dag som går.
För vissa kan det kanske verka kaosartat att också förhålla sig till dessa parametrar i rollen som chef, men jag tror att det kommer att ge med sig. Vi kommer sluta göra sånt som inte längre är relevant och sådant som bara hängt med sedan industrialismen – sådant vi gör för att vi ”alltid gjort det”. Istället kommer ledarskapet än mer att flyttas in i det samhälle vi faktiskt lever i idag och vi kommer fokusera, premiera och lägga tid på det som förändrar världen till det bättre.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!