Expert vs. ledare
Chefer ska vara experter inom och ha erfarenhet av organisationens kärnverksamhet för att företagen ska prestera goda resultat (såsom läkare, mekaniker etc). Att ”enbart” vara skicklig chef och ledare är inte tillräckligt. Detta slår nu en grupp brittiska forskare fast.
Vi på Ledarna menar att ledarskap är en profession i sig. En profession som ständigt kräver utveckling och träning som vilket yrke som helst. Oavsett vilken verksamhet du är satt att leda är det självklart att du behöver grundläggande kunskap och förståelse för kärnverksamheten för att kunna ta rätt beslut och leda verksamheten framåt. Men att hävda att chefen, oavsett verksamhet, också bör vara expert tycker jag är ett förenklat resonemang.
I kunskapsintensiva organisationer och företag, som är bemannade med specialiser med olika inriktning, är det knappast rimligt att chefen är den mest erfarne och kunnige. Chefens roll är snarare att skapa förutsättningar för att medarbetarnas kunskaper ska tas tillvara och gynna verksamheten. Det i sig kräver andra förmågor än ämnesexpertens. Å andra sidan är det ofta lättare för expertchefen att uppfattas som trovärdig, åtminstone inom vissa yrkesgrupper.
I företag som ägnar sig åt verksamhet som är mindre komplex och mindre kunskapsintensiv är jag helt övertygad om att det ”räcker” att vara en skicklig ledare. I det lägger jag naturligtvis förmågan att förstå verksamheten, dess processer, kultur och omvärld.
Att i en och samma person hitta både experten och den skickliga ledaren är naturligtvis en fullträff, under förutsättning att han eller hon förstått sin nya roll och är villig att lämna expertfunktionen bakom sig.
I mitt yrkesliv har jag sett exempel på hur duktiga specialister ”belönats” genom att bli utsedda till chefer med förödande resultat. Både för dem själva och för verksamheten. Att tro att det med någon sorts gudomlig automatik skapas goda chefer och ledare på detta sätt är minst sagt naivt.
Om du måste välja: Är din chef i första hand expert eller ledare?
Denna fråga ser jag på nära håll hos de chefer och ledare som jag har i autentiska ledarprogram och andra utbildningsprogram. Många av ledarna är också djupt intresserade av att fortsätta vara experter, även när de gått in i en ledarroll. De identifierar sig starkt med sin kunskap, kompetens och färdighet kring just sitt expertområde. När de nu ska leda andra till att vara de bästa expertena behöver de ibland tillföra nya dimensioner och/eller sätt att se på ledarskapet, som de kan identifiera sig med. Att gå från jag till vi är en häftig resa men ibland en smärtsam sådan. Så frågan är; vill du som ledare egentligen vara ledare eller hellre expert?