En tiger i tanken. Eller i tanken?
Kommer någon ihåg den gamla bensinreklamen ”En tiger i tanken”? Inte helt rumsren kanske i detta utsläppsmedvetna århundrade.
Men nu lanseras en ny tiger i tanken, fast denna gången är det vår mentala process som åsyftas.
Li Shufu beskriver i dagens GP sitt nyinköpta företag Volvo PV som en tiger i bur som ska släppas fri med hjälp av kinesiskt kapital och tillgång till den kinesiska marknaden. Han låter oss förstå att företagets tidigare produktionstak på en dryg halvmiljon bilar inte räcker långt när kineserna får upp ögonen för Volvos kvalitet.
Viktigt skapa stolthet
Vi är ovana vid att företagsledare uttrycker sin glädje och sitt framtidshopp i så starka bilder, men om detta är kinesisk ledning på toppnivå så välkomnar jag den. De är en viktig del i ledarskapet på alla nivåer att skapa stolthet över varumärket och över det man gör varje dag på jobbet.
Det innebär inte att man kan avvisa den tveksamhet som många ger uttryck för. Alltifrån oro för att ett av Sveriges viktigaste företag nu ägs av en diktatur, att världen måste stoppa sin expansion av personbilar och att Geely inte har den kunskap och det kapital som krävs.
Men låt oss ändå lite glädjas åt att Volvo PV nu ”ägs av ett företag som vill ha oss” som en ung anställd sa till TV-kameran utanför grindarna på Torslandaverken i morse.
Och som ser på sitt företag som en kraftfull tiger!
Annika Elias
Ordförande i Ledarna
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!